Kuinka pitää hyvä neuvotteluasetelma ja samalla säästää muutama kymppitonni.

Ei sinun tarvitse osata ennustaa tulevaa, mutta kiinnostus tulevasta on tervettä. Kotioloissa saat tästä ajatuksesta kiinni, kun mietit miten tunnelma eroaa, vaikka suorite on sama.

VERSIO 1
Vuoden viimeinen kvartaali on juuri alkanut, mutta Vuoden Puoliso – palkintoa ei ole syystä tai toisesta vielä varmistettua. Siispä täysin epäitsekkäästi päädyt silittämään mielitiettysi paidan, siinä samalla kun omasi suoristuvat. VP-pisteet kilahtelevat laariisi ja tunnet onnistuneesi loistavasti!

VERSIO 2
Puolisosi on lähdössä töihin ja ilmoittaa, että hänen paitansa on ryppyinen ja se pitää silittää heti. No eihän tämä olisi ollut kummoinen homma, mutta olet aivan toisen työn touhussa, etkä haluaisi lähteä hakemaan silityslautaa alakerrasta. No nyt oli hieman pakkorako eli kaikki muut hommat seis.  Hammasta purren paita suoristuu ja puolisosi kiirehtii töihin auttamatta myöhässä.

Jutun juoni on siinä, että kun sinä olet ohjaimissa, pystyt ajoittamaan tehtävät hommat sinun aikataulun kannalta mahdollisimman optimaalisesti. Lisäksi sinulla on huomattavasti enemmän vaihtoehtoja homman hoitamiseksi, esimerkin tilanteessa ensimmäisessä vaihtoehdossa olisi ollut vielä aikaa lahjoa lapsi silitysraudan kanssa heilumaan, jos itseäsi ei olisi kiinnostanut.

Toisessa vaihtoehdossa asiat piti vain saada mahdollisimman nopeasti hoidettua.

Miten ihmeessä tämä liittyy turvatekniikkaan?

Sama logiikka toimii niin turvatekniikassa kuin muussakin tekemisessä. Kun urakoitsija soittaa sinulle, että  kiinteistön turvajärjestelmä on vikaantunut, eikä siihen saa enää tarvittavia osia ja ainoa vaihtoehto on uusia koko keskus, neuvotteluasetelma sinun näkökulmasta on vähintään heikko.

Eli kun teet asioita oman aikataulun mukaisesti, hommat hoituvat vähemmällä vaivalla, laatu on parempaa sekä kustannukset huomattavasti pienempiä. Eli sinulla on narut käsissä.

Mistä tietää milloin joku systeemi hajoaa?

Täyttä varmuutta on käytännössä mahdotonta saada, mutta kartoittamalla järjestelmät, pääset jo pitkälle.

Eri järjestelmillä on kuitenkin tietyt tekniset käyttöiät joihin voit peilata. Kun ottaa vielä asennusympäristön huomioon (varsinkin lämpö), pystytään jo melko tarkasti arvioida, milloin on hyvä alkaa varautua järjestelmän uusintaan.

Kun järjestelmä alkaa saavuttaa elinkaarensa päätä, on hyvä vuosittain tarkastaa millainen varaosien saatavuuden tilanne on ja onko järjestelmä oireillut. Jossain vaiheessa annetaan järjestelmälle elvytyskielto, eli suurempia korjauksia ei enää tehdä ja tulevaa uusintaa aletaan valmistelemaan.

Näin sinulla on hyvin aikaa kilpailuttaa järjestelmän uusinta ja aikatauluttaa se sinun kannalta mahdollisimman hyvään ajankohtaan. Eli säästä merkittävästi rahaa ja uusinnasta syntyy mahdollisimman vähän häiriötä liiketoiminnallesi.

Kummassa päässä narua haluat olla?

Pitämällä narut hyppysissä, varmistat myös sen, ettei neuvotteluasetelmat lipsahda sinulle epäedulliseksi. Perjantaina kello 15.00 rikkoutunut paloilmoitinkeskus ei ole kaikkein paras lähtökohta yritykselle saada hankinta tehtyä tiukkaan hintaan. Eikä seuraavana päivänä oleva tilaisuus tilannetta paranna.

Hankalin tilanne on silloin, kun rikkoutunut järjestelmä ei ole enää yhteensopiva uusien keskusten tai kenttälaitteiden kanssa. Silloin voi tulla eteen tilanne, että kiinteistö nilkuttaa eteenpäin useamman viikon, ennen kuin korvaava järjestelmä on saatu asennettua.

Missä ne kymppitonnit on???

Jo aiemmin viittaamani neuvotteluaseman heikentyminen maksaa sinulle riihikuivaa rahaa, ja paljon. Kun järjestelmä uusitaan akuuttina korjaustoimena, maksat siitä helposti 25 prosenttia enemmän. Toki osatekijä on se, ettei urakoitsija tunne pakottavaa tarvetta antaa kaikkein kireintä hintaa, mutta nopeasti toteutukseen vietävät projektit edellyttävät normaalia enemmän järjestelyitä, jotka aiheuttavat ylimääräisiä kustannuksia.

Puhumattakaan siinä tapauksessa, kun tarvitaan korjauksen ajaksi väliaikaisena ratkaisuna kevyemmin toteutettu järjestelmä tai vartiointipalveluita.

Mitä nyt pitää tehdä?

Itse aloitan kartoittamalla järjestelmän perustiedot, eli mikä merkki, milloin asennettu, laajuus, toimintaperiaatteet jne. Näistä tiedoista on sinulle myös eri tilanteissa hyötyä, olet sitten tilaamassa huoltoa tai haluat laajentaa.

Sen jälkeen teen arvion järjestelmän soveltuvuudesta sekä toimintavarmuudesta. Tämän perusteella saat vinkkiä miten järjestelmän elinkaari kehittyy ja onko jotain akuutteja tarpeita.

Viimeisenä laaditaan arviot jäljellä olevasta käyttöiästä, josta saadaankin vuosiluku, kun uusinta on tarpeellinen. Samalla tehdään kustannusarvio, jolloin meillä on kassassa esitys turvajärjestelmien ylläpidon budjetoimista varten.

Vedetään vielä yhteen

Varautuminen tuleviin vuosiin mahdollistaa projektien läpi viemisen matalammalla verenpaineella, asiakkaiden ja työkavereiden pitämisen tyytyväisempänä sekä merkittävien säästöjen aikaansaamisen.

Eli sinulla on mukavampi olla, asiakkaillasi on mukavampi olla, työkavereilla on mukavampi olla sekä siinä sivussa voit säästää useita kymppitonneja rahaa.

Lämpimin kesäterveisin
Markus

Edellinen artikkeli
Riittävän hyvä riittää
Valikko